در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات؛
رییس جمهور: بنای دولت تسهیل دسترسی مردم به خدمات دولتی است
مهیارنیوز- رییس جمهور تاکید کرد: بنای دولت بر این است که با همت و تلاش همه مدیران و دستگاهها کار مردم تسهیل و دسترسی آنان به خدمات افزایش یابد، این نگاه باید در همه بخشهای دولتی و حکومتی وجود داشته باشد تا مردم از دویدن به دنبال خدمات نجات یابند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ سید ابراهیم رییسی عصر پنجشنبه در بیست و سومین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات با تبریک ولادت امام محمد باقر(ع) و حلول ماه رجب گفت: یکی از اقدامات لازم در ارتباط با این شورا آن است که آییننامه اجرایی آن هر چه سریعتر در شورایعالی فضای مجازی به تصویب برسد.
وی افزود: اقدام مهم دیگر آن است که باید یک ارزیابی و آسیبشناسی از آن بخش از اقداماتی که تاکنون در راستای اجرای مصوبات این شورا انجام شده، صورت گیرد تا ببینیم که چه مقدار از اهداف محقق شده و دلیل عدم اجرای کامل بخش دیگر مصوبات چه بوده است؟
رییس قوه مجریه اظهار داشت: اینکه دستگاههای اداری در جایگاه تنظیمگری قرار بگیرند و اجرای مصوبات و ارایه خدمات به بخش خصوصی واگذار شود، کار درستی است که هر جا انجام شده بسیار مفید و موثر بوده است.
رییسی در ادامه اولویتبندی کارها و خدمات را بسیار ضروری توصیف و تصریح کرد: طبیعتاً همه خدمات در یک سطح از اهمیت قرار ندارند و لازم است با تقسیمبندی خدمات بر اساس اهمیت، الکترونیکی شدن خدمات کلیدی در اولویت قرار گیرد.
وی اجرای سریع و دقیق مصوبات و برنامههای شورای اجرایی فناوری اطلاعات را در گرو تخصیص یک جایگاه شایسته و ممتاز در نهادها و سازمانهای ملی به این موضوع عنوان و خاطرنشان کرد: افرادی که در این جایگاه به کار گرفته میشوند باید آشنای به کار بوده، از انگیزه لازم و کافی برای سامان دادن سریع و دقیق به کارها برخوردار باشند و از میان بهترین نیروها انتخاب شوند.
رییس جمهور اتصال دستگاههای اجرایی به مرکز تبادل اطلاعات را ضروری دانست و گفت: دادهها در سازمانها و نهادها بخشی از اموال متعلق به آن نهاد نیستند، بلکه این دادهها باید جزو سرمایههای ملی محسوب شوند که دستگاههای دیگر نیز بتوانند حسب نیاز از آنها استفاده کنند.
رییسی افزود: اگر شبکهای فکر میشد و دستگاهها به موقع به وظایف خود عمل میکردند، امروز دولت الکترونیک محقق شده بود و به سوی استقرار دولت هوشمند حرکت میکردیم.
وی تسهیل خدمات رسانی به مردم، ارتقای شفافیت و مبارزه با فساد را از نتایج و ثمرات تحقق دولت الکترونیک عنوان کرد و اظهار داشت: باید تلاش کنیم عقبماندگیها در زمینه دولت الکترونیک هر چه سریعتر برطرف شوند.
رییس جمهور در ادامه سخنانش از دستگاهها خواست به میزان الکترونیکی و هوشمند شدن نظام اداری در سیاستهای به کارگیری نیروی انسانی بازنگری کنند و تصریح کرد: ماموریت اصلی دستگاهها در این زمینه باید چابکسازی با نگاه به ضرورتهای کشور و نیازهای نظام اداری، در راستای تسهیل و تسریع خدمترسانی به مردم باشد.
رییسی تحول در نگاهها و نگرشها، تحول در فرآیندها و تحول در نهادها و سازمانها را سه مرحله ایجاد تحول در نظام اداری کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: مسوولان دستگاهها باید تمام موانع در مسیر تحقق دولت الکترونیک را برطرف کنند تا تبادل اطلاعات میان دستگاهها با یکپارچهسازی سامانههای اطلاعاتی در قالب دولت الکترونیک تسهیل و تسریع شود.
وی با بیان اینکه سامانه واحد تجارت نیز باید هر چه سریعتر تکمیل شود، گفت: وظایف در نظر گرفته شده برای دستگاهها در راستای تحقق دولت الکترونیک دقیقاً ذیل عمل به قانون و سندهای بالادستی تعریف شده است.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد درگاه واحد دولت هوشمند و الزام دستگاهها به ارایه خدمات از طریق آن، اصلاح فرآیندهای ارایه خدمات با رویکرد کاهش و حذف مراجعات، راهاندازی داشبوردهای مدیریتی برای ایجاد امکان نظارت دقیق و به موقع از سوی مدیران بر فرآیندهای الکترونیک را از جمله اقداماتی دانست که باید در راستای تسریع تحقق دولت الکترونیک انجام شود.
رییسی همچنین خواستار تسریع در ایجاد زیرساختهای لازم برای تحقق کامل دولت الکترونیک از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد و اظهارداشت: اگر در جایی از ظرفیتهای موجود درست و بهینه استفاده نمیشود باید این نقص را برطرف کرد.
وی تدوین برنامه ایجاد دولت هوشمند از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را یک ضرورت فوری عنوان کرد و افزود: همه دستگاههای دولتی از پیشرفت کارها گزارش مستمر ارایه دهند تا بتوان روند پیشبرد اهداف را به طور دقیق ارزیابی و با شناسایی دلایل کُندی یا موانع پیشرفت امور آنها را برطرف کرد.
رییس دولت سیزدهم با بیان اینکه بنای دولت بر این است که با همت و تلاش همه مدیران و دستگاهها، کارِ مردم تسهیل و دسترسی آنان به خدمات افزایش یافته و آسان شود، تاکید کرد: این نگاه باید در همه بخشهای دولتی و حکومتی وجود داشته باشد تا مردم از دویدن به دنبال خدمات نجات یابند و دستگاهها و خدمات دولتی کاملا در دسترس آنها قرار گیرد.
در این جلسه به منظور ایجاد همافزایی و همراستا شدن کلیه طرحها و طرح های ارایه خدمات الکترونیکی با رویکرد گذار به دولت هوشمند و تسریع در انجام تکالیف باقیمانده دستگاههای اجرایی، استانداردسازی و بازمهندسی ارایه خدمات دولت الکترونیک و کاهش مراجعات مردمی به دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی، شش مصوبه به تصویب اعضا رسید.
منبع: Irna
ارسال دیدگاه
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد