او افزود: در سالهای گذشته، فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار آزاد باعث شد خرید خودرو به یک لاتاری تبدیل شود؛ جایی که دلالان و رانتخواران بیشترین سود را بردند و مصرفکننده واقعی و حتی خودروساز از این منابع محروم ماندند. عرضه در بورس میتواند این شکاف را کاهش دهد، منابع حاصل را به تولیدکننده بازگرداند و در نهایت به بهبود کیفیت و کاهش قیمت برای مصرفکننده بینجامد.
قدرتی با اشاره به مشکلات قطعهسازان نیز گفت: قطعهسازان مواد اولیه را با قیمت روز و نقدی میخرند، اما به دلیل بدهی و کمبود نقدینگی خودروسازان، با تأخیر در دریافت مطالبات مواجه میشوند. اگر نقدینگی خودروساز از طریق فروش شفاف در بورس تقویت شود، قطعهسازان هم سریعتر به مطالبات میرسند و میتوانند کیفیت تولید خود را ارتقا دهند.
این کارشناس بازار سرمایه با یادآوری تجربه موفق گذشته تأکید کرد: در همان دوره کوتاه عرضه خودرو در بورس، قیمت بازار آزاد افت کرد و مصرفکنندهها راحتتر به خودرو دسترسی پیدا کردند. بنابراین این روند میتواند هم برای صنعت خودرو و هم برای مردم منافع زیادی داشته باشد.
قدرتی بزرگترین مانع این سیاست را دلالان و رانتخواران دانست و افزود: برخی نهادها مانند شورای رقابت تصور میکردند عرضه خودرو در بورس موجب گرانی میشود، اما تجربه نشان داد این ادعا درست نبود. واقعیت این است که حذف دلالی و رانت، کل زنجیره صنعت را تقویت کرده و مصرفکننده نهایی را منتفع میکند.
ارسال دیدگاه
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد